“Er is een warme en geborgen sfeer”

Niek Aikema, vader en MR-lid

“Wat mij vooral aanspreekt aan de Olijfboom, is de kleinschaligheid. Het is een kleine en veilige school waar ieder kind echt gezien wordt. Dat zit’ m al in het gebouw; heel overzichtelijk met één gang en daaraan alle lokalen. Daarnaast werkt er een team dat echt hart heeft voor deze school en de kinderen. Dat merk je aan alles. Het zorgt voor een warme en geborgen sfeer, en dat vind ik heel belangrijk voor kinderen in deze leeftijd.

Onze drie kinderen zitten nu in groep 8, 5 en 2. En ze gaan alle drie elke dag met een grote glimlach naar school. Ze voelen zich er veilig, zijn op hun plek en zitten lekker in de groep. Zelf vind ik het heel fijn dat de lijntjes met de leerkrachten kort zijn; je kunt ze altijd aanspreken als er iets is. Andersom doen zij dat ook. Ik merk in het contact dat de leerkrachten mijn kinderen echt kennen; ze zeggen dingen die echt over hen gaan en niet over een kind in het algemeen. En als de klik er soms minder vanzelf is, doen ze moeite om aansluiting te vinden. Daarin durven ze mij als ouder ook om tips te vragen, mooi vind ik dat.

Bij onze keuze voor de Olijfboom speelde de christelijke identiteit zeker een rol. Als christen vind ik het waardevol dat mijn kinderen ook op school over God horen. Ze starten elke dag met een dagopening en in vieringen rond bijvoorbeeld Kerst en Pasen staat de christelijke boodschap centraal. Maar breder dan dat zit die identiteit in de hele sfeer op school, in de normen en waarden die kinderen meekrijgen. Zorgen voor elkaar en voor de wereld die we hebben gekregen; dat zie ik sterk terugkomen. Bijbelgetrouw vind ik hierin een hele mooie term; los van een bepaalde kerkelijke stroming deelt de Olijfboom die boodschap van Gods liefde met ieder kind.

Deels ook vanuit dat christelijke oogpunt heeft de Olijfboom veel aandacht voor duurzaamheid. De afgelopen jaren is daar enorm in geïnvesteerd en dat vind ik gaaf om te zien. Denk aan de zonnepanelen op het dak. Maar ook het groene plein, met bijvoorbeeld de vlindertuin en de moestuin. En de maatschappelijke projecten, waarbij kinderen bijvoorbeeld de buurt in gaan met grijpers en vuilniszakken. Kinderen worden zich spelenderwijs bewust van wat ze eten, drinken en achterlaten. Ook vanuit school groeien ze zo op in het besef dat we samen op de aarde zijn en er samen voor moeten zorgen.”